مهناز مصطفایی علایی؛ محمد رضا قمری
دوره 2، شماره 2 ، دی 1392، ، صفحه 85-111
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی نگرانیها نسبت به تاثیرات اجتماعی فراگیری زبان انگلیسی انجام شده است؛ حوزه ای چالشی که قبلا به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است. این تحقیق به بررسی رابطه بین فراگیری زبان انگلیسی و هویت ملی و همچنین رابطه بین نوع انگیزه زبانی و هویت ملی میپردازد. ضمنا، نقش دو متغیر مردم شناسی، جنسیت و سن، مورد بررسی ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف بررسی نگرانیها نسبت به تاثیرات اجتماعی فراگیری زبان انگلیسی انجام شده است؛ حوزه ای چالشی که قبلا به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است. این تحقیق به بررسی رابطه بین فراگیری زبان انگلیسی و هویت ملی و همچنین رابطه بین نوع انگیزه زبانی و هویت ملی میپردازد. ضمنا، نقش دو متغیر مردم شناسی، جنسیت و سن، مورد بررسی واقع شد. بدین منظور، نمونه ای متشکل از 350 دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی در این تحقیق شرکت کردند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامهای در باره هویت ملی و پرسشنامهای در باره نوع انگیزه زبانی و مصاحبه متعاقب آنها بود. پرسشنامهها قبلا ساخته شده بودند اما اصلاحات عمدهای بر روی پرسشنامه اول انجام شد که 30 گزینه در باره سنجش هویت ملی تمام شرکت کنندگان را دربر داشت. پرسشنامه دوم شامل 42 گزینه برای سنجش نوع انگیزه زبانی صرفا زبان آموزان بود. تحلیل رگرسیون، آزمونهای تی مستقل و تحلیل واریانس اجرا شد. نتایج نشان داد که ادعاهای مبتنی بر اثرات زیانبار اجتماعی فراگیری زبان انگلیسی چندان معتبر نیست و چنین دریافت شد که در میان نوع انگیزه زبانی، سفر به خارج از کشور و مسوولیت اجتماعی با هویت ملی ارتباط دارد. به علاوه، جنسیت و سن تفاوت های عمده ای را در تمایلات شرکت کنندگان نشان داد. یافتهها نشان داد که نگرانیهای اجتماعی در باره فراگیری زبان انگلیسی زیاده از حد بدبینانه است. بنابراین، مولفان و طراحان کتابهای درسی و معلمان میتوانند به ظرفیت برخی عناصر اجتماعی و متغیرهای مردم شناسی در آموزش زبان انگلیسی توجه کنند.